social media

Researchbureau Newcom heeft onderzocht hoe het staat met het gebruik van social media in Nederland. Wat blijkt? Het gebruik van WhatsApp neemt nog altijd toe, maar het aantal Facebookers en Twitteraars daalt. Geen vertrouwen en fake news zijn belangrijke redenen daarvoor. 7000 Nederlanders werden ondervraagd voor het onderzoek.

WhatsApp (van Facebook) wordt in Nederland door maar liefst 11,9 miljoen mensen gebruikt. Een stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar. Tweede is nog Facebook met 10,1 miljoen gebruikers, maar in Nederland zijn 640.000 mensen gestopt met het gebruik van Facebook. YouTube staat derde en groeit naar 8,7 miljoen gebruikers (9% erbij). Instagram (ook van Facebook) staat vierde en wint maar liefst 20% gebruikers: nu 4,9 miljoen in Nederland. Vijfde is het zakelijke netwerk LinkedIn (van Microsoft) dat stijgt naar 4,6 miljoen gebruikers. Twitter staat zevende en verliest 280.000 gebruikers in Nederland en daalt naar 2,5 miljoen.

newcomsocialmedia
Onderzoek van Newcom naar aantal actieve gebruikers social media in Nederland

Redenen om te stoppen met Facebook en Twitter zijn geen vertrouwen meer hebben in met name Facebook (dat geteisterd werd door privacy-schandalen in 2018) en het vele fake news dat op sociale netwerken te zien is. Van de Facebookers die zijn afgehaakt hebben 240.000 daadwerkelijk hun account verwijderd en 400.000 loggen niet meer in.

Conclusie is dat Facebook dan wel mag verliezen, maar dat de andere apps van moederbedrijf Facebook (WhatsApp en Instagram) dit verlies meer dan goed maken. Van de top 5 aan sociale media staan de Facebook-apps op 1, 2 en 4! YouTube van Google en LinkedIn van Microsoft staan er verder nog bij.

Aantal mensen die dagelijks social media gebruiken

Als je kijkt naar het dagelijkse gebruik van social media (bovenstaande ging over totale aantal actieve gebruikers) dan is het beeld grotendeels hetzelfde. Ook hier WhatsApp bovenaan met 9,1 miljoen mensen die elke dag appen. 6,8 miljoen mensen die dagelijks Facebooken (ook hier een flinke daling), 2,4 miljoen die elke dag YouTube filmpjes kijken en 2,7 miljoen (flinke stijging) die dagelijks op 'Insta' kijken. Vijfde bij dagelijks gebruik is Snapchat, dat vooral door jongeren - intensief - wordt gebruikt.

dagelijksgebruiksocialmedia
Dagelijks gebruik social media (bron: Newcom)
0 Reacties
Saturday, January 26, 2019 Door matthijs

Reageren

Deze vraag is om spam te voorkomen

Uit welk land komt deze site?